dinsdag 8 april 2014

NOTEN- EN ZADENBROOD




We hebben een bourgondisch weekend achter de rug: op de dag van de bruiloft ontbijt met gebakken ei, witte bolletjes, krentenbollen, koffie, verse jus en een lading vleeswaren; een lunch met dikke plakken krentenwegge met roomboter; in plaats van een kopje thee om vier uur kregen we een fiks stuk bruidstaart met een glaasje champagne en als diner een uitgebreid buffet met verschillende vleesgerechten en salades (en natuurlijk met gazpacho en tomatensalsa :-) De ochtend na de bruiloft herhaalden we het feestelijke ontbijt (just because we can :-) en zondagochtend konden we het niet laten - waarschijnlijk moesten we afkicken - te ontbijten bij de Blonde Pater in de stad. De Blonde Pater staat bekend om het heerlijk uitgebreide ontbijt en de verrukkelijke koffie die erbij geserveerd wordt, ook nog voorzien van een feestelijk patroon.

Geen wonder dat ik het maandag hoog tijd vond voor The life changing loaf of bread. Met alleen noten, zaden, havermout, water, ahornsiroop en kokosolie als ingrediënten leek het me een welkome afwisseling na alle tarwe, zuivel en andere snelle suikers die ik - overigens met zeer veel plezier :-) - tot me had genomen.




Het recept belooft nogal wat, life changing, maar ik moet inderdaad zeggen dat ik het een wonder vind hoe het me gelukt is een brood te fabriceren zonder meel of gist of bakpoeder! En hoe ontzettend simpel! Dit had ik veel eerder moeten doen. Beter gezegd: ik had dit al veel eerder willen doen, maar ik heb stad en land moeten afzoeken naar vlozaad, het belangrijkste ingrediënt. Vlozaad (of psyllium) werkt in dit recept als het bindmiddel en zonder bindmiddel geen brood. Ik vond het uiteindelijk bij de natuurwinkel in de binnenstad en kan met de voorraad die ik daar heb aangeschaft nog wel zes broden vooruit :-)

Het is héérlijk met gemengde notenpasta!

Het brood ziet er precies zo uit als op de receptfoto's en dat doet me altijd deugd! Het snijdt makkelijk, is in te vriezen en vult als een malle! Vandaag had ik twee sneetjes mee als lunch, maar ik zat halverwege al vol (en geloof me: dat wil wat zeggen, want normaal gesproken ben ik het type van 'al etende krijgt men trek': laat de volgende portie maar aanrukken). Een openbaring dus en inderdaad, dat zou je wel life changing kunnen noemen.

Gerelateerde posts:
Speltbrood