donderdag 21 augustus 2014

POMPOEN IN DE HOOFDROL


Er zijn mensen die een paar pompoenplanten in de tuin zetten, vervolgens een maand op vakantie gaan en jou de sleutel van hun huis geven. Die mensen ben ik dankbaar. Vorige week ontdekten we zes pompoenen waarvan twee levensgroot die bijna lagen te rotten in het hoge, natte gras. Oogsten dus!


Na een paar dagen genoten te hebben van een knaloranje huiskamer en broeden op goede ideeën, besloot ik in ieder geval de twee grootste tot geroosterde pompoenpuree te verwerken. Omdat over het algemeen geldt: hoe groter de pompoen, hoe minder vol de smaak. De dames van de Moestuin van Mme Zsazsa gaven de tip: vries slim in, geen pompoensoep invriezen, maar pompoenpuree, want waarom zou je schaarse vriesruimte gebruiken om water in te vriezen. Point taken. En met puree kun je nog alle kanten op: soep, curry, pastasaus, pompoentaart of -cake of een heerlijk luxe ontbijtpap van My New Roots :-) Daarom heb ik de puree zonder kruiden of zout/peper ingevroren.



Ik dacht: dat doe ik even. Maar de pompoenen moesten een vol uur in de oven om gaar te worden. Toch werkt dat een stuk relaxter dan met snijbonen die één minuut moeten blancheren. In dat uur kun je namelijk in alle rust je keukenmachine prepareren, diepvriesbakjes schoonmaken, de tweede pompoen doormidden hakken en ontpitten en de was doen. De eerste pompoen had ik nog in allemaal kleinere stukken gesneden in de veronderstelling dat hij daardoor eerder gaar zou zijn. Niet slim. Het gaat daardoor namelijk helemaal niet sneller en hij kan ook niet meer met zijn schil naar boven liggen. De tweede pompoen was een stuk minder werk: gewoon in tweeën op de kop op de bakplaat en doordat de warmte niet kan ontsnappen uit de holte, waren die juist eerder klaar...



De eerste pompoen gaf feloranje puree, de tweede donkergele, het leek op appelmoes. Voor soep hoef je de puree alleen aan te lengen met groentebouillon tot hij de gewenste dikte heeft en op smaak te brengen met peper en zout. Als je er een aardse soep van wil maken die je warm maakt van binnen (en wie wil dat niet nu het in augustus al afkoelt tot 6 graden 's nachts...) voeg dan kaneel, gember en kruidnagelpoeder toe. Voor een pittige curry kun je de puree kruiden met citroengras, chilipeper en komijn. Een optie voor pastasaus is knoflook en tijm.



En dan de heerlijke luxe ontbijtpap van My New Roots die ik vanmorgen uitprobeerde met de vers geroosterde pompoenpuree van gisteravond: Pumpkin Pie Amaranth Porridge, oftewel pompoen-amaranthpap. Amaranth is een zaad dat je kunt gebruiken als rijstvervanger (net als quinoa), maar je kunt het ook poffen, je kunt er brood mee bakken, het kan door soep en stoofschotels en je kunt er dus ook pap mee maken. Ik kende amaranth al van het ontbijtrecept waar ik vorig jaar helemaal wild van was, maar aangezien ik nu helemaal into havermout ben, stond de amaranth maar een beetje te staan in mijn kast. Hoog tijd voor verandering en nu ik ook nog verse pompoenpuree had, moest ik dit recept proberen. Ik heb het vertaald en het omgerekend naar Nederlandse gewichten:



Pompoen-amaranthpap voor twee personen
(dat 'voor twee personen' lees ik nu pas, ik dacht vanmorgen al: jemig de pemig, op dit ontbijt kun je gaan turfgraven!). Dit kun je zowel als ontbijtrecept in het weekend gebruiken en als toetje.

Ingrediënten:
40 gram amaranth, minimaal 8 uur geweekt in water (de 40 gram is voor het weken, niet erna)
240 ml kokosmelk, water of een melk naar keuze (als je de amaranth niet weekt, heb je meer nodig, want de amaranth neemt het vocht op)
50 gram pompoenpuree
snuf zeezout
snuf kaneel, gemberpoeder, nootmuskaat en kruidnagelpeder
1/3 van de merg van een vanillestokje of een theelepel vanille-extract
ahornsiroop of honing naar eigen inzicht
30 gram geroosterde kokosvlokken (ik had geen vlokken en gebruikte rasp, smaakte prima!)

1. Week de amaranth zo lang mogelijk, 8 uur is het minimum, 24 uur is het beste.
2. Spoel de amaranth in een zeef. Doe samen met melk, puree, zout, kruiden en vanille in een pan en breng aan de kook. Zet het vuur op half en blijf roeren. Zet het vuur laag en laat met het deksel op de pan 15 minuten pruttelen. Als er te weinig vocht overblijft, voeg dan water of melk toe. Zet vuur uit en laat de pap nog 10 minuten staan met het deksel op de pan.
3. Doe de pap in een kom, je kunt honing of ahornsiroop toevoegen (maar ik vond mijn pap zoet zat). Je kunt de soep voor het serveren nog bestrooien met geroosterde kokos.


Het duurt even voor de amaranth gaar is, dus wil je dit doordeweeks als ontbijt dan raad ik je sterk aan om het de avond van te voren allemaal al te koken en dus twee avonden van te voren de amaranth te weken. Wederom: regeren is vooruitzien :-)

Gerelateerde posts:
Hemels ontbijt met Hollandse aardbeien: granenpap
Proeverij : havermout-lijnzaadpap