zaterdag 24 januari 2015

CHAI LATTE


Get this recipe in English @SeasoningStories.

Toen ik vanmorgen mijn gordijn open deed was de hele wereld wit. Ik wist direct wat dat betekende: geen treinen naar Utrecht, laat staan naar Amsterdam, bijkletsen via de telefoon in plaats van onder het genot van een kop cappuccino en zeeën van tijd. Ik wilde die zeeën van tijd liever niet mokkend doorbrengen of constant denken 'als ik nu in Amsterdam was geweest, zouden we nu....'. Dus ik besloot een hartverwarmend drankje te maken. In eerste instantie voor mezelf, om op andere gedachten en nieuwe ideeën te komen en in tweede instantie als thuiskomer voor Twan die straks op de fiets door de kou naar huis komt.



Chai is het woord voor thee in verschillende Euraziatische talen en stamt oorspronkelijk af van het Perzische chay, dat weer afstamt van het Chinese woord voor thee: chá. Chai latte is de veramerikaniseerde naam van Indische masala chai: thee op basis van kruiden, zwarte thee, melk of room en zoetstof (suiker, honing, siroop). Verschillende regio's in Zuidwest-Azië hebben hun eigen kruidencombinaties voor in de thee. Traditionele masala chai heeft een basis van Karha: een verwarmende kruidencombinatie van gember en groene kardemompeulen. De basis wordt aangevuld met kaneel, steranijs, venkelzaad, peperkorrels, kruidnagels en nootmuskaat. De kruidenmix kan volgens de Ayurvedische traditie zo worden samengesteld dat de drinker er de meeste profijt van heeft.



Mijn Chai Latte bevat geen zoetstof. Omdat ik geen losse thee heb, gebruikte ik twee zakjes Earl Grey thee. De Chai Latte is natuurlijk het lekkerst direct van het fornuis, maar je kunt hem prima een paar dagen bewaren in de koelkast en twee keer per dag een kopje verwarmen. Uitermate geschikt voor als je net uit de sneeuw komt gebanjerd of - stel je eens voor! - een middagje op het ijs hebt vertoefd.



Recept Chai Latte
5 tot 6 glazen
15 min bereidingstijd

Ingrediënten:
4 kruidnagels
1 kaneelstokje
1/2 tl venkelzaad
4 kardemompeulen
1 tl gemberpoeder (djahé)
2 steranijs
1/2 tl peperkorrels
350 ml water
500 ml halfvolle melk naar keuze
2-4 zakjes zwarte thee (afhankelijk van hoe sterk je de thee wilt)

Nodig:
Zeef

1. Rooster de kruiden 3 min.  in een koekenpan zonder olie of boter.

2. Doe kruidenmengsel samen met melk en water in een steelpan en breng tegen de kook aan. Laat 10 min. trekken op laag vuur. Zeef thee en schenk in mooie glazen. Op de foto staan bitterkoekjes, maar de thee is het lekkerst zonder iets erbij.

Gerelateerde posts:
Weense winterkoffie