donderdag 22 januari 2015

WINTERCLAFOUTIS MET GEDROOGD FRUIT



Na een cursus vorig najaar bij Atelier ByDo heb ik een nieuwe hobby: mijn eigen kleren naaien. Dat gaat nog niet van een leien dakje en dat heeft vooral te maken met de werkbeschrijvingen bij de raderpatronen. Op dit moment ben ik bezig met een wikkelblouse. Het uitknippen en zigzaggen van alle patroondelen ging als een speer, maar toen liep ik vast. Door het zware jargon in de werkbeschrijving begon ik na twee avonden serieus te twijfelen aan m'n beheersing van mijn moedertaal. 'Doorstikken op belegbreedte' en 'naden ongelijk afknippen aan de goede kant': het voelde een beetje als die reclame waarin iemand zijn pensioenvoorwaarden krijgt uitgelegd in het Mandarijn. Gelukkig heb ik een hulplijn die standby staat: mijn moeder. Van haar kreeg ik jargonuitleg en het advies: doe wat logisch is. Vooral dat laatste advies bleek goud waard: ik vind het weer leuk en het geheel begint zowaar op een wikkelblouse te lijken!

Tijdens de twee avonden van onzekerheid en zelftwijfel ('kom op, ik moet dit toch kunnen? Jan heeft zonder cursus al een hele broek af for crying out loud!') dacht ik: ik ga iets doen wat niet kan mislukken en dat werd deze fruittaart. Schot in de roos: man blij, ik blij, iedereen blij.




Een clafoutis is een Franse kersentaart uit de regio Limousin en wordt daar ook wel millard genoemd. De naam clafoutis komt van het oud-Franse werkwoord clafir, dat 'opvullen'/'bedekken' betekent. De oorspronkelijke ingrediënten voor de clafoutis zijn kersen, suiker, bloem, melk en eieren. Omdat het beslag veel weg heeft van pannenkoekbeslag, lijkt een clafoutis op een goedgevulde, dikke pannenkoek. Sommige recepten voegen room of crème fraiche toe. Clafoutis met ander fruit dan kersen noemen de Fransen flaugnardes. Wat ik gemaakt heb is dus eigenlijk een flaugnarde.

Recept Winterclafoutis met gedroogd fruit
8-10 personen
15 min. bereidingstijd
45 min. oventijd

Ingrediënten:
250 gr geweld gedroogd fruit (ik gebruikte pruimen, appels, peren en abrikozen)
50 ml rum of kirsch
2 eieren
40 gr  suiker
50 gr bloem
snuf zout
40 gr gesmolten boter
120 ml melk
kaneel
poedersuiker

Benodigdheden:
Lage ovenschaal van minimaal 2 L
Handmixer

1. Zet het fruit één avond van tevoren onder in ruim water. Wel het fruit minimaal 4 uur.

2. Verwarm de oven op 175 graden. Spoel fruit af in een zeef. Besprenkel fruit met rum en laat intrekken terwijl je beslag maakt.

3. Maak beslag: klop eieren met suiker met handmixer tot romig mengsel. Voeg al kloppend bloem en zout toe en voeg dan boter en melk toe.

4. Schenk beslag in ovenschaal (het kan eruit zien alsof het geschift is, maar dat is geen probleem) en verdeel fruit erover. Bak de taart iets onder het midden in de oven in ca. 45 min. gaar.

5. Bestrooi de clafoutis direct uit de oven met kaneel en poedersuiker. Strooi er vlak voor het serveren nog wat poedersuiker over. Serveer de clafoutis lauwwarm of koud. Lekker als nagerecht, maar ook prima bij de koffie.