zondag 16 augustus 2015

TOMATENSTOOF MET MAISBROOD EN PETERSELIE PESTO



Get this recipe in English @SeasoningStories.

Toen ik klein was hielden we eens per jaar een barbecue met het hele hofje. Feest was dat! Eén buurman was verantwoordelijk voor het vuur, een andere voor het regelen van de barbecues en weer een ander voor de inkoop van het vlees. De buurvrouwen maakten sensationele salades, de bakker bakte die dag twintig extra stokbroden en wij kinderen verheugden ons vooral op de bananen met chocolade die we als toetje zouden krijgen. Ik hing het liefste rond bij één van de barbecues. Op ooghoogte veranderde rood vlees in bruin met zwarte grill motieven en ik wilde graag onderdeel zijn van de grote mensen-gesprekken.Mijn moeder maakte altijd haar befaamde witlofsalade en wij hielpen met het wikkelen van de bananen in aluminiumfolie. De enige die nooit zin had om te barbecueën was mijn vader. Hij vond het maar niets, dat gewacht op je eten en het lange tafelen. Ik kan me nog goed herinneren dat een paar oudere buurmeisjes eens maiskolven meenamen. Daar zaten ze, op de rand van de zandbak, allemaal met een kolf in hun handen, te genieten van de warme, goudgele korrels. Stikjaloers was ik, maar dat liet ik niet merken natuurlijk. Ik schepte dapper nog een lepel witlofsalade op. Ik neem aan dat ik mijn moeder daarna gevraagd heb om maiskolven, maar ik kan me niet herinneren dat we die ooit thuis gegeten hebben. Dit weekend lagen ze ineens in de keuken. Twan had ze in huis gehaald voor mijn beoogde tomatenstoof. Ineens stond ik weer voor die zandbak en dacht ik: deze maiskolven zijn lekker voor mij! 




Mais is een grassoort en werd 9000 jaar geleden voor het eerst geteeld door de Olmeken en de Maya's in Midden-Amerika. Vanuit de Tehuacan vallei spreidde de teelt zich uit over heel Amerika. Na de ontdekking van Amerika in 1492 nam Columbus mais mee naar Europa. Daarna verspreidde de teelt van mais zich relatief snel over de rest van de wereld, omdat mais - in tegenstelling tot de boekweit uit het vorige recept - zich gemakkelijk aanpast aan verschillende klimaten. Tegenwoordig telen boeren in Nederland snijmais (voor veevoer), suikermais (voor consumptie), energiemais (voor brandstof) en siermais (voor bloemsierkunst). Naast de bekende Midden-Amerikaase mais deegwaren, zoals wraps, taco's en tortilla's, kun je van mais ook bier of Amerikaanse Bourbon whiskey maken. Maiszetmeel (maizena) is een prima bindmiddel voor sauzen en maisolie kun je vergelijken met raapzaadolie. En dan hebben we de popcorn en cornflakes nog niet eens gehad...



Vaak hoor ik vegetariërs of veganisten klagen over de barbecuetraditie. Teveel vlees, te weinig andere gerechten, moeilijk moeilijk moeilijk. Ik snap hier echt helemaal niets van! Wat is er mooier dan uitgenodigd worden op een barbecue en dat als je aankomt het vuur al heet is? Het enige dat je hoeft te doen is zelfgekozen lekkernijen mee nemen en die op het rooster leggen! Maiskolven, champignons, aardappels, vis, mango, perzik, ananas: leef je uit! De gerechten in dit recept zijn bij uitstek geschikt als je wordt uitgenodigd voor een barbecue: het brood kun je op voorhand bakken, invriezen en bevroren meenemen; de tomatenstoof kun je ook van tevoren klaarmaken en is koud bijna even lekker als warm; de peterselie pesto is een mooi alternatief voor barbecuesaus en makkelijk mee te nemen in een potje. Dus: valt er de komende week een barbecue uitnodiging op de mat, zeg ja! Of doe gek en organiseer er zelf één (maar dan ben jij dus wel verantwoordelijk voor het vuur...). 



Recept Tomatenstoof

Ingrediënten
3 rode uien, gesnipperd
2 tenen knoflook, in stukjes
2 tl komijnpoeder
korrels van 2 maiskolven
1 kilo tomaten
400 ml kokosmelk
zout en peper
paar takjes koriander of fijngesneden ringen lente ui

1. Fruit de uien en knoflook samen met zout, peper en komijnpoeder 10 minuten op middelhoog vuur.

2. Snijd de tomaten in stukken en bak ze 10 minuten mee. Voeg de kokosmelk en de mais toe. Laat 10 minuten koken (of totdat de maiskorrels gaar zijn). Serveer met takjes koriander of lente ui. 

Deze tomatenstoof is lekker met maisbrood, maar ook met aardappels of rijst. 




Recept Maisbrood
Dit brood wordt erg snel oud. Bak het, laat het afkoelen en vries het daarna direct in. Neem je het mee naar de barbecue, snijd het daar in plakjes en grill die een paar minuten. Heerlijk met de peterselie pesto, maar ook met honing of gezouten boter. 

Ingrediënten
250 gr maismeel of maisbloem
300 gr tarwebloem
snuf zout
300 ml warm water
7 gram gedroogde gist
150 ml warm water
1 tl suiker

1. Meng in een kleine kom de gist met de suiker en 150 ml warm water. Laat 10 min rusten op een warme, tochtvrij plaats. De gist moet schuimen en verdubbeld zijn in omvang. Zo niet dan is je gist dood en moet je opnieuw beginnen met ander gist. 

2. Meng in een grote kom het maismeel, zout en tarwebloem. Maak een kuiltje in het midden en giet daarin het gistmengsel. Kneed tot je een bol deeg hebt die je uit de kom kunt halen en die niet meer kleeft aan je handen (voeg na 15 minuten kneden eventueel wat meer bloem toe).

3. Leg het deeg in een schone, ingevette kom. Dek af met een theedoek en zet op een warme, tochtvrije plaats. Laat het 60 minuten rijzen. 

4. Kneed het deeg minimaal 10 minuten. Doe het in een ingevette cakevorm en laat het weer rijzen. Dit keer zo'n 30 min.

5. Verwarm de oven voor op 200 graden. Bak het brood in 40 minuten gaar. 




Recept Peterselie Pesto 
Ik heb deze pesto met peterselie gemaakt, omdat ik plaats wilde maken voor nieuwe plantjes in de moestuin. Heb jij meer basilicum of koriander of munt, of heb je blad van rode bieten over, dan kun je dat ook prima gebruiken. Wees er niet te zuinig mee, je zult er versteld van staan hoe het slinkt. Voor meer smaak kun je een theelepel gedroogde rozemarijn of oregano toevoegen. De hoeveelheid heb ik weggelaten bij de olijfolie, dit is namelijk afhankelijk van hoe smeuïg je de pesto zelf wilt hebben. 

Ingrediënten
Grote bos peterselie (zie foto)
1 of 2 tenen knoflook in stukjes
zout en peper
100 gr geroosterde pijnboompitten
2 el citroensap
olijfolie 

1. Dompel de peterselie een paar keer onder in water en knip of snijd fijn. Rooster de pijnboompitten in een hete pan zonder olie of boter tot ze goudbruin zijn. 

2. Maal eerst de pijnboompitten in de keukenmachine en voeg daarna de rest van de ingrediënten toe, behalve de olijfolie. Proef. Breng op smaak met meer zout, peper of kruiden. Voeg beetje bij beetje de olijfolie toe tot je de gewenste smeuïgheid hebt. 

Niet alleen lekker op maisbrood, maar ook op stokbrood, bij gepofte aardappels of roer eens een eetlepel door de mayonaise.

Gerelateerde posts:
Bananenbrood
Speltbrood
Noten- en zadenbrood
Slawraps met Zwarte Oogbonensalade
Duizend-en-een-Nacht