vrijdag 28 oktober 2016

SIMPELE VERJAARDAGSTAARTJES

 

Zo voelt het dus om 30 te zijn. Wow. Echt precies hetzelfde als 29. Snap niet waar alle heisa vandaan komt. Hoe dan ook, simpele verjaardagstaartjes zijn altijd welkom, of je nu 21 of 30 wordt. Ondanks dat ze er iets anders uitzien dan ik in gedachten had (denk aan prachtig afgewerkte, volledig waterpas en symmetrische patisserie) vind ik ze niet onaardig. En laten we wel wezen: uiteindelijk passen ze prima bij de respectabele leeftijd van 30 waarop je je toch steeds vaker begint af te vragen: waar maakte ik me in hemelsnaam zo druk om toen ik 20 was? Nou, over of je gebak wel waterpas en symmetrisch was bijvoorbeeld. Maar laat dat nu volledig onbelangrijk zijn zodra je een hap in je mond stopt. En ik denk dat ik hier toch wel ben aanbeland bij de kern van de zaak: uiteindelijk maakt het allemaal niet zoveel uit wat je doet of hoe het het eruitziet voor de bühne. Het gaat om hoe je het doet en of je er een goed gevoel aan overhoudt. Dat is bij deze taartjes zeker het geval, dus waar wachten we nog op? 

Ken je die prachtige gevulde deegbodempjes met custard erin en een decoratief fruitassortiment er bovenop? Dat zijn mijn favoriete gebakjes bij de banketbakker. Zoiets had ik in gedachten. Uiteindelijk had ik geen bakvormpjes, dus vouwde ik het bladerdeeg gewoon als een zakdoekje. Ook was er geen ei, dus maakte ik de custard uit een pakje (kijk, hieraan kun je dus zien dat ik echt 30 geworden ben) en alle frambozen en bramen waren door de vogels opgevreten dus had ik alleen aardbei. Voel je vrij om zelf custard te maken. Voel je ook vrij om bakvormpjes te gebruiken en/of zelf deeg te fabriceren. Meerdere soorten fruit kan ik ook alleen maar toejuichen. Maar hierbij mijn simpele recept:




Simpele Verjaardagstaartjes
4 stuks
Ingrediënten:
4 ontdooide velletjes bladerdeeg
1 pak custard
500 ml melk
1 zakje vanillesuiker
4 flinke aardbeien
poedersuiker om te bestrooien

1. Verwarm de oven voor op 175 graden. Leg de bladerdeegvelletjes op de bakplaat en vouw de vier hoeken naar het midden, zodat je kleine opgevouwen zakdoekjes krijgt. Bestrijk met wat water en bestrooi eventueel met wat suiker. Bak de bladerdeeg 10 minuten in de oven of tot ze zijn gerezen en goudbruin zijn. 

2. Maak met de melk 500 ml custardpudding (dus niet de vla!) volgens de verpakking (je hebt dus niet het hele pak nodig). Blijf roeren tot hij koud is, anders krijg je klonten (kijk maar naar de foto's). Maar niet getreurd: pudding met klonten is ook lekker.

3. Schep de custardpudding op de bladerdeeg-zakdoekjes. Versier met een aardbei en bestrooi met poedersuiker. 

Zo kun je nog eens zonder al te veel gedoe een verjaardag vieren. Bots.