dinsdag 10 november 2015

KERSTLIKEUR #1



Get this recipe in English @ Seasoning Stories.

Het is zover! Mijn kerstlikeuren zijn klaar! Ze hebben eerst een paar weken getrokken en daarna een paar weken gerijpt en nu is dan eindelijk het moment aangebroken om te proeven. We sloegen steil achterover van de rijke smaken en de betoverende aroma's die uit de flesjes kwamen. Stuk voor stuk kleine smaakbommetjes. Bij de drankvoorraad die stond te trekken, vroeg ik me in eerste instantie af of ik mijn hand niet had overspeeld. Hoe zouden we ons hier ooit doorheen worstelen? Ik had al bedacht dat het dan maar kerstcadeautjes zouden worden. Maar nu we het hebben geproefd, zijn we van mening veranderd. Natuurlijk zullen we nog wel een paar flesjes weggeven, maar over dat wat overblijft hoeven we ons gelukkig echt geen zorgen te maken. Dat komt wel op. Ooit. Want het blijft een flinke voorraad. 





Als je iets doet, moet je het goed doen. Ik denk dat deze instelling de overhand nam toen ik ging bekijken welke likeuren ik zou gaan maken uit de Seasons van oktober/november. Want ik heb ze namelijk allemaal gemaakt. Op één na die me echt niet lekker leek en die beperkt houdbaar was, daarvoor vond ik de alcohol te duur. Maar voor de rest haalde ik alles in huis: ik toog naar de slijter (en had direct een hele spaarkaart vol, kijk zo doe je dat dus) en naar de kruidenafdeling van de supermarkt en ging aan de slag. In no time stond de hele voorraadkast vol met kleurrijke weckpotten, gevuld met fruit, kruiden, specerijen en alcohol. En het is misschien raar, maar daar doe ik het eigenlijk voor. Ik vind die gevulde weckpotten zo fantastisch! Veel mooier dan het uiteindelijke gezeefde resultaat.





Maar wat heb ik nou precies gemaakt? Likeur is een sterke drank, op smaak gebracht met fruit, specerijen, kruiden, noten, bloemen, bonen of crèmes en gezoet met suiker. Likeur bevat minimaal 20% alcohol en kun je als digestief (spijsvertering opwekkend drankje) drinken na de maaltijd of gebruiken om een cocktail mee te maken. Likeur vindt zijn oorsprong in medicinale elixers die vanaf de 13e eeuw werden gebrouwd door monniken. De monniken lieten geneeskrachtige kruiden trekken op alcohol. Om de boel enigszins drinkbaar te maken, voegden ze suiker toe. Naar verluidt komt de naam 'likeur' daarom ook van het Italiaanse woord voor 'vloeibaar maken': liquefare. Het bekendste voorbeeld van door monniken gestookte kruidenlikeur is de Franse Chartreuse, gemaakt door kartuizers van het Grande Chartreuse klooster in Grenoble. Het is gelijk ook één van de meest complexe likeuren, want het is gemaakt van 130 verschillende Alpenplanten, -kruiden en specerijen. De basis van de Chartreuse is een elixer dat nog steeds gemaakt wordt naar het recept uit 1605 en dat toen al als antiek werd beschouwd. Sommige soorten Chartreuse rijpen tussen de vier en twaalf jaar. Succes ermee zou ik zeggen... Dusdanig ambachtelijk is het er hier thuis niet aan toe gegaan. Voor onderstaande likeuren (en de likeuren uit de volgende blogpost Kerstlikeur #2) heb je maximaal negen weken nodig, maar minder kan ook. Dus als je nu begint, heb je bijzondere zelfgemaakte likeur met Kerst. Je zou er toch ook niet aan moeten denken dat je daarvoor nog zou moeten wachten tot de Kerst van 2027?




Wodka Sinaasappellikeur met Rozemarijn 
voor ca. 1 L
6-9 weken laten rijpen

Ingrediënten:
5 grote biologische sinaasappels
625 ml wodka
3 takjes rozemarijn + meer voor decoratie

1 grote biologische sinaasappel
325 ml water
300 gr suiker
1 weckpot van 3/4 liter
1 fles van 1 L of meerdere kleine flesjes
kleine trechter

1. Schil de 5 sinaasappels en doe de schillen samen met de wodka en de 3 takjes rozemarijn in de weckpot. Laat op een donkere plek circa 3 weken trekken. Schud de pot regelmatig.

2. Schil de laatste sinaasappel en doe de schil samen met het water en de suiker in een steelpan en breng aan de kook. Zet het vuur laag en laat de suiker oplossen zodat je een suikersiroop krijgt. Laat de suikersiroop 15 min. op laag vuur trekken. Laat daarna helemaal afkoelen.

3. Zeef de inhoud van de weckpot in een kan. Zeef de inhoud van de steelpan in een litermaatje. Proef de likeur. Schenk om te beginnen 1/4 van de suikersiroop bij de likeur.* Proef opnieuw. Als de likeur nog niet zoet genoeg is, schenk er dan meer van de suikersiroop bij, tot de likeur zoet genoeg is. 

4. Schenk de likeur in één of meerdere flesjes. Geef je de likeur cadeau, decoreer de flesjes dan met zelfgemaakte etiketten en een takje rozemarijn. 

*Het originele recept van Dosia Brewer begint al meteen met 3/4 van de suikersiroop, maar ik vond mijn likeur al heerlijk met 1/4 van de suikersiroop. 





Whiskylikeur met Koffie en Kardemom 
voor ca. 1 L
ca. 2 weken laten rijpen 

Ingrediënten:
125 gr gemalen koffie
400 ml water

3 gekneusde kardemompeulen
200 ml water
175 gr donkere basterdsuiker

1 kardemompeul
350 ml Schotse whisky
1 weckpot van 1 L
1 fles van 1 L of meerdere kleine flesjes
kleine trechter

1. Meng de gemalen koffie met de 400 ml water en laat dit een nacht trekken. Bedek de volgende dag een zeef met koffiefilter en laat de koffie hierdoor uitlekken. Het koffiedik kun je weggooien of je moestuin mee bemesten.

2. Doe de 3 gekneusde kardemompeulen samen met 200 ml water en 175 gr donkere basterdsuiker in een steelpan en breng aan de kook. Zet het vuur laag en laat de suiker oplossen zodat je een suikersiroop krijgt. Laat de suikersiroop 15 min. op laag vuur trekken. Laat daarna helemaal afkoelen.

3. Meng de koffie met de suikersiroop, de kardemompeul en de whisky en doe in een weckpot. Laat de weckpot 2 weken staan en schud de pot regelmatig. Als je de likeur in meer dan één weckpot laat trekken, voeg dan aan iedere pot 1 kardemompeul toe. 

4. Zeef de likeur en doe in de fles of in meerdere flesjes. Geef je ze als kerstcadeau, decoreer ze dan met zelfgemaakte etiketten. 


Bron: Seasons en Dosia Brewer.

Gerelateerde posts:
Zoete zomerjuweeltjes: frambozen op brandewijn
Boerenmeisjes en vanillevijgen
Voorjaarsproeverij