zondag 24 augustus 2014

PRUIMENJAM & SLEEDOORNBESSENGELEI



Na een weekendje moestuinieren staat de teller op vijf bakken pompoenpuree, zestien potjes pruimenjam en twee potjes sleedoornbessengelei. De vriezer bij pa en ma puilt weer lekker uit. Aangezien de pompoen de vorige keer al genoeg belangstelling heeft gehad, ditmaal aandacht voor de pruimen en vooral de sleedoornbessen.



Voor vorige week had ik nog nooit van sleedoornbessen gehoord en aangezien ik van mijn moeder de vrije hand kreeg, ging ik op zoek naar recepten, maar afgezien van sleedoornlikeur (sloe gin) hield het niet echt over. Aangezien ik niet zo'n drankorgel ben en de mogelijkheid bestond dat het eindproduct niet te zuipen was (jenever is nou niet écht mijn favoriet) besloot ik er gelei van te maken naar aanleiding van dit recept:

Sleedoornbessengelei
Ingrediënten:
1 kilo rijpe sleedoornbessen waar de vorst overheen is gegaan of die een nacht in de vriezer hebben gelegen
250 ml zoete witte wijn
125 ml water
En afhankelijk van de hoeveelheid sap na koken/zeven, per kilo sap (ik hield 500 ml sap over van 1 kilo bessen):
250 ml zoete witte wijn
350 gr geleisuiker (liever meer)

1. Was de bessen en doe ze in een grote kom. Overgiet met water tot ze onderstaan en laat ze een nacht rusten. 

2. Giet het water af en doe de bessen in een pan met 250 ml wijn en 125 ml water. Breng onder voortdurend roeren aan de kook en wacht tot de bessen zacht zijn. Dit kan wel een half uur duren. En als er staat 'onder voortdurend roeren', dan betekent het dat ook echt. Dus doe voordat je begint aan stap 2 je telefoon uit en zet eventuele kinderen in een box of buiten de deur, zodat je je kunt focussen op het roeren, want het fikt aan voor je er erg in hebt.

3. Laat de bessen afkoelen. Dit duurt wel een uur. Een goed moment dus om al je whatsapps af te werken of je moedergeweten te sussen. Dit is ook het moment om nog even snel geleisuiker te gaan halen mocht je dit bij nader inzien toch niet in huis hebben, want met gewone suiker stolt deze bes NIET. 

4. Zeef de bessenbrij. Laat je niet misleiden door deze korte beschrijving: serieus, dit is weer een moment voor radiostilte en kinderen buiten geluidsafstand, was het niet om je te kunnen concentreren, dan wel zodat niemand je hoort blasfemeren over de miezerige hoeveelheid sap die je aan het destilleren bent en hoe die hoeveelheid in schril contrast staat met alle rode vlekken op je kleren, je aanrecht en de rest van de keuken.

5. Weeg het gezeefde sap, doe het in een pan en voeg per kilo 250 ml wijn en 350 gram geleisuiker bij (of meer als je wilt dat het stolt). 

6. Kook het sap net zolang tot het stolt en met 350 gr geleisuiker per kilo sap is dat dus tot je een ons weegt. Voeg je meer suiker toe dan kun je na een half uur wel jampotjes gaan vullen.



Volgens het recept wekt deze gelei de eetlust op wanneer je geen trek hebt vanwege verkoudheid of griep. Dat heb ik nog niet kunnen uitproberen. Toch zou ik niet aanraden deze jam op een nuchtere maag te gaan bereiden (je weet wel: luie zaterdag, ajoh, ik ga eerst wel even jam maken voordat ik ga ontbijten), vanwege de wijnwalm en de wrange bessengeur.


Het resultaat is een stuk minder zoet dan de zwartebessenjam of de pruimenjam hieronder. Ik betwijfel of het echt lekker is op brood, maar ik denk wel dat het heerlijk is bij wild en laat dat seizoen nou net in aantocht zijn :-)




Dan de pruimen! Dat was wel even een ander verhaal dan die sleedoornbessen. Mocht je nog nooit eerder jam gemaakt hebben dan raad ik je aan om met pruimen te beginnen: ze zijn lekker groot, makkelijk te ontpitten en de jam kan eigenlijk niet mislukken qua smaak. Pruimenjam is voor mij het ultieme jeugdsentiment, al heb ik geen idee waarom, maar ik maak het daarom altijd zonder de afzuigkap aan te zetten, zodat het hele huis heerlijk zoet gaat ruiken. Aangezien pruimen voor hun doen een relatief kleine pit hebben houd je flink wat pruim over en dus ook flink wat jam. Ik hield per kilo pruimen ruim een liter jam over. Kijk, dat geeft de burger moed.



Pruimenjam
Ingrediënten:
1 kilo pruimen
1 kilo geleisuiker

1. Was de pruimen en ontpit ze.

2. Doe de pruimen met de suiker in een pan en breng op hoog vuur aan de kook. Blijf roeren en laat de pruimen doorkoken tot ze zijn gestold. Dit duurt ongeveer 10-15 minuten, afhankelijk van hoe hoog je het vuur hebt. 

3. Doe de jam in jampotjes. 



Sommige pruimen willen niet goed stollen, hoeveel suiker je ook toevoegt en hoelang je ze ook kookt. Niet getreurd, wat minder gestolde pruimenjam is ook heerlijk en qua smaak maakt het niets uit. Nog een voordeel van pruimenjam: het is óveral lekker bij: op brood, op beschuit, op crackers, door de yoghurt, door de kwark, door de rodekool, bij wild, door griesmeelpap, door havermout, bij pudding, bij ijs (moet ik nog even doorgaan?). Misschien niet bij de koffie, maar dat is dan ook de uitzondering die de regel bevestigt ;-)

Gerelateerde posts:
Rabarberjam met aardbeien
Schotse Sinaasappelmarmelade
Franse zwarte bessenjam