zaterdag 3 januari 2015

KRUIDKOEK MET HONINGRAAT


Rond de jaarwisseling was ons huis vol met lieve mensen. Nu is het weer leeg. Dat is wel even wennen. Daarom bakte ik vanmorgen deze hartverwarmende Kruidkoek. Alleen als ik was kreeg ik ook behoefte aan iets zoets: honingraat. Eén plus één werd twee en mijn smaakpapillen gloeien nog na van de eerste plak!



Mijn vader koopt zijn honing direct bij de imker. Hij eet al jarenlang elke dag een boterham met honing en een plak kaas, omdat 'je dan alles binnenkrijgt wat je die dag nodig hebt'. Je kunt je voorstellen dat honing voor ons als kind een soort vloeibaar goud leek. Zoet, zacht en nog gezond ook! Nu, op de leeftijd gekomen dat je steeds vaker denkt 'die ouwelui van mij waren toch niet zo sip als ik eerst dacht', kan ik dat alleen maar beamen: honing ís vloeibaar goud! Eens in de zoveel tijd krijgen we van mijn vader een verse honingraat van de imker. En mensen, beter dan een verse honingraat wordt het niet! De kwaliteitshoning in een raat bevat naast de mineralen calcium, kalium, fosfor, magnesium en zink de vitaminen C, B2 en B6. Honing maakt daarnaast glycogeen aan in de lever, dat onze bloedsuikerspiegel voor langere tijd op peil kan houden. En, last but not least, werkt honing ontstekingsremmend. Voor iemand als ik, die last heeft van een koortslip eens in de zoveel maanden, is honing een uitkomst! Geen geklier meer met peperdure antikoortslipcrème in een kaboutertubetje, maar gewoon insmeren met echte honing.



Het is dus geen wonder dat toen alle vrienden vertrokken waren, ik toetrok naar mijn enige overgebleven vriend in de keukenkast: de honingraat. De zoete honingraat paste perfect bij de kruidige rozijnenkoek. De koek is erg stevig, dus snijd de plakken dun. Heb je geen honingraat dan kun je de plakken natuurlijk ook besmeren met honing uit een potje. Maar mocht je ooit de mogelijkheid hebben om een raat te kopen bij de imker: doen!



Recept Kruidkoek
Voor ca. 18 dunne plakken.
Bereidingstijd 10 min.
Oventijd 60 min.

Ingrediënten:
300 gr speltmeel
1 zakje bakpoeder (15 gr)
200 gr donkere basterdsuiker
1 el koekkruiden (ik gebruikte 2 flinke theelepels 5 kruidenpoeder)
1 tl kaneel
rasp van 1 sinaasappel (of van 3 mandarijnen)
1 el chiazaad geweekt in 3 el water (of 1 ei)
1 el schenkstroop
200 ml melk naar keuze
100 gr rozijnen
snuf zout
een stuk honingraat

1. Verwarm de oven op 175 graden. Meng in een kom meel, bakpoeder, suiker, kruiden, kaneel, zout en sinaasappelrasp. Roer goed door. Voeg chiazaad (of ei) en stroop toe. Voeg melk toe en roer tot het beslag glad is. Blijft het klonterig, voeg dan nog wat melk toe. Roer de rozijnen door het beslag.

2. Bekleed een cakevorm met bakpapier en schenk het deeg in de vorm. Bak iets onder het midden van de oven in ca. 1 uur gaar. Controleer gaarheid met een satéprikker. Laat de koek 10 min. afkoelen in de vorm en keer hem dan op een rooster om verder af te koelen. Bewaar in een luchtdichte trommel of verpak in aluminiumfolie.

De kruidkoek is na een paar dagen extra lekker, omdat dan de kruiden hebben kunnen intrekken. Serveer de koek in dunne plakken met een stuk honingraat. Prima voor bij de koffie, ook puik als ontbijt.

Een heel gelukkig nieuwjaar gewenst, vier het met de mensen die je lief zijn, of ze nou ver weg zijn of dichtbij. Maar als ze dichtbij zijn, maak dan lekker eten voor ze en knuffel ze nog een keertje extra.

Gerelateerde posts:
Victoriaanse cake met aardbeien en frambozen
Bitterkoekjescake met sinaasappellikeur
Clementinetaart
Halloweencake
Pollepel in de Keuken serveert Amandeldadelcake
Bananenbrood
Cranberry Cheesecake 
Hemelvaartcake