donderdag 1 oktober 2015

GEGRILDE GRAPEFRUIT MET DRAGON & HAZELNOOT-HONING PASTA



Get this recipe in English @SeasoningStories.

Ik ben al ruim een week ziek van een virale infectie. De enige remedies zijn slapen, veel drinken en gezond eten. Slapen en veel drinken vergen niet zoveel moeite, gezond eten is soms wel wat lastiger, want dat kost energie en daar heb ik nou juist niet zoveel van. Naast alle sinaasappelsap, kiwi-smoothies, appelmoes en havermoutpap besloot ik vanmorgen deze gegrilde grapefruit te maken als ontbijt. Het zag er allemaal niet al te ingewikkeld en tijdrovend uit en het leek me behoorlijk gezond. Het is geïnspireerd op een recept van Sarah Britton uit haar kookboek My New Roots. Haar grapefruits maakt ze met rozemarijn, dat had ik niet in de kast staan en daarom gebruikte ik dragon. Zij serveert ze met macademiaroom, ik had nog hazelnoten, dus zodoende. Het was een zeer geslaagd, friszuur met zoet ontbijt en ik was erg trots op mezelf dat ik zoiets gezonds in elkaar had geflanst tussen al het hoesten en niesen door.




Ik kan me herinneren dat wij vroeger een buurvrouw en buurman hadden die elke ochtend een grapefruit aten bij het ontbijt. Ik mocht eens een hapje proeven en vroeg me toen serieus af waarom je in vredesnaam vrijwillig zoiets zuurs zou willen eten zo vroeg op de ochtend! Maar blijkbaar zijn grapefruits een superfood avant la lettre en waren die buren klaarblijkelijk de eerste gezondheidsfreaks van ons hofje. Ik kan niet zo goed tegen heel zuur eten. Als kind kregen mijn zusje en ik iedere ochtend een glas vers geperst sinaasappelsap van mijn vader. Ik had daar elke ochtend buikpijn van, mijn maag trok dat zure sap niet. Maar ik dacht dat dat erbij hoorde, dat iedereen buikpijn kreeg van sinaasappelsap, maar dat het zó gezond was dat je die buikpijn wel voor lief nam. Grapefruits moesten dus ook wel héél erg gezond zijn. Tot ik een andere buurvrouw een keer hoorde klagen: 'voor mij geen sinaasappelsap, daar krijg ik maagpijn van!' Pas toen vroeg ik aan mijn moeder: 'Had jij vroeger ook altijd buikpijn van de verse sinaasappelsap?' Nee dus. En mijn vader en zusje ook niet. Lekker dan. Mijn ouders voelden zich helemaal schuldig dat ze me met hun goede bedoelingen elke dag buikpijn hadden bezorgd. Tja, iets met goede bedoelingen en de hel... 





De grapefruit is een kruising tussen de Jamaicaanse sinaasappel en de Indonesische pompelmoes. In 1750 beschrijft Griffith Hughes, een dominee uit Wales, de grapefruit als 'verboden fruit' en 'één van de zeven wonderen van Barbados' in 'The Natural History of Barbados'. De andere wonderen van Barbados zijn respectievelijk de druipsteengrot van Harrison, de apenbroodboom, de Jacobijnse architectuur, de molen van Morgan Lewis, de joodse synagoge en de hoeveelheid kanonnen (dat blijken er nogal veel te zijn). Goed, terug naar de grapefruit. In de 19e eeuw stond de grapefruit bekend als 'shaddock' en het verhaal gaat dat een zekere 'Kapitein Shaddock' pompelmoeszaden meenam naar Jamaica en ze daar kruiste met die van de sinaasappel en zo de grapefruit ontstond. Dat grapefruit een kruising is tussen de sinaasappel en de pompelmoes ontdekten ze trouwens pas in 1940. Daarvoor was de grapefruit een pompelmoessoort. Aan het eind van de 19e eeuw begon de Amerikaanse grapefruit-pionier Kimball Chase Atwood een grapefruit boomgaard en kweekte daar de Ruby Red en de Star Ruby. Hoe roder de grapefruit, hoe beter, was het devies. Tegenwoordig kennen we naast rode ook roze en witte grapefruit en is China de hoofdleverancier. 




Recept Gegrilde grapefruit met dragon en hazelnoot-honing pasta
2 pers

Ingrediënten:
2 grapefruits, gehalveerd in de breedte
2 el rietsuiker
1 tl dragon
1/2 tl gemberpoeder
100 gr hazelnoten, minimaal 4 uur geweekt in ruim water
5 el vloeibare honing
snuf zout
merg van 1 vanillestokje
paar eetlepels water

1. Verwarm de gril van de oven. Spoel de hazelnoten af en doe ze samen met de honing, het zout en het vanillemerg in de keukenmachine. Laat de keukenmachine een paar minuten draaien, zodat je een dikke pasta krijgt. Je kunt de pasta met water wat verdunnen als je dat wilt.

2. Leg de vier grapefruit helften op een met bakpapier beklede bakplaat. Meng de suiker met de dragon en de gemberpoeder en schep hiervan ongeveer 1 el op elke grapefruit helft. Zet een paar minuten onder de gril. Serveer met de hazelnoot-honing pasta. Goed als ontbijt, ook prima als dessert. En ik had er geen buikpijn van, ook fijn.