woensdag 11 juni 2014

SPELTBROOD

Speltbrood
Aangezien het gisteren zo warm was dat iedere willekeurige plek in huis een goede rijsplek voor deeg was, leek me het een puik plan om twee broden te bakken. In mijn goede huiselijke vriend Landleven van april dit jaar staan twee broodrecepten met spelt. De één heb ik precies zo gemaakt als het recept adviseerde, de ander heb ik iets aangepast (zie recept hieronder). Voor het eerst heb ik een brood gebakken met zogenaamd voordeeg. Het rijzen ging monster, dus misschien moet ik dat vaker doen. Ze zijn boven verwachting goed gelukt! Mijn vader vindt dat er te weinig zout inzit, maar ja, die is dan vier bouillonblokjes per konijn gewend ;) Ik vind het lekker en ben vooral erg trots op de echt broodvorm!

Gerezen spelt- en roggedeeg

Recept voordeeg:
200 gr bloem
200 ml water
7 gr droge gist
Roer bloem, water en gist door elkaar en zet onafgedekt op een warme plek. Wacht tot voordeeg is gerezen en weer is gezakt naar oorspronkelijke formaat (duurt ong. 1 tot 2 uur). Voordeeg is nu klaar voor gebruik.



Recept 1 met spelt:
100 gr voordeeg
400 gr bloem
250 gr speltmeel
300 ml lauwwarm water
2,5 tl zout
Meng alle ingrediënten en kneed het mengsel met de keukenmachine met deeghaak (of rustiek met je handen) in tien minuten tot een soepel deeg. Laat het deeg 3 uur rusten (langer mag ook, maar max. 12 uur) op een warme plek. Sla de lucht uit het deeg en kneed het nog even kort door. Maak van het deeg een broodvorm en leg het in een met bakpapier bekleed bakblik (als het bakblik nog nooit in de vaatwasser is geweest, is invetten ook een optie). Laat het nog een uur rijzen in het blik. Verwarm oven voor op 225C. Bestrijk de bovenkant licht met water. Bak het brood 30-40 min.



Recept 2 met spelt en rogge:
100 gr voordeeg
500 gr speltmeel (ik gebruikte 400 gr speltmeel)
150 gr tarwemeel (ik gebruikte 250 gr roggemeel)
300 ml lauwwarm water (als je roggemeel gebruikt heb je ongeveer 150 ml meer nodig om er een acceptabel deeg van te maken)
2,5 tl zout
Ga op dezelfde wijze te werk als in recept 1. Je kunt dit brood ook in een bakblik bakken (dat heb ik gedaan), maar je kunt dit brood ook als bolbrood bakken: vorm er een bol van en leg die op een met bakpapier beklede bakplaat. Laat het brood nog een uur rijzen en doe het dan in de oven.

Gerelateerde posts:
Duitse Pretzels met roomboter
Scones met pruimenjam
Gastrecept: Rozijnenbrood
Bananenbrood
Pittige september crackers
Noten- en zadenbrood

Spelt- en roggebrood