zondag 14 september 2014

GEPOFTE RODE BIETENSOEP


Get this recipe in English @Seasoning Stories.

De laatste bieten uit de moestuin komen in zicht. Tijd dus voor een speciaal gerecht met de heerlijke rode knol. Dit recept is een combinatie van de borsjtsj van My New Roots en de gepofte rode bieten uit de Moestuin van Mme Zsazsa.



Vandaag had ik alle tijd van de wereld en dus kon ik alle groenten op mijn dooie akkertje in perfecte cirkels en gelijkmatige julienne snijden. Waar je gemoed al geen opkikker van kan krijgen! Het was de eerste keer dat ik kookte met karwijzaad en ik ben verkocht. Karwij lijkt op komijn, volgens sommigen kun je karwij zelfs vervangen door twee keer zoveel komijn, maar volgens mij mis je dan toch de anijsachtige smaak. Toen ik de karwij in de pan deed, moest ik direct denken aan de Zute Plassies die we aten bij opa en oma in Ommen. Zute Plassies zijn traditionele Ommense bolletjes met een hint van anijs. Verre familie van mijn oma heeft het recept geïntroduceerd in Ommen en altijd als we daar op bezoek kwamen, kregen we een Zuut Plassie bij de lunch. Met komijn heb ik al aardig wat gekookt en ik werd daarbij nog nooit in gedachten teruggeworpen naar de lunch bij mijn oma aan de keukentafel, dus voor mij wordt komijn geen vervanger van karwij. Dat je het maar weet.



Wil je ook graag eens oefenen met julienne snijden, zorg dan dat je goed gereedschap hebt. Ga niet met een aardappelschilmesje de gepofte bieten te lijf, ook al voel je je bij dat mesje nog zo op je gemak. Grote, scherpe messen hebben echt hun voordelen in de wereld van de julienne. Werk je niet vaak met grote messen, ga dan geconcentreerd te werk en ga je niet staan haasten. Kun je in een onoplettende bui met een aardappelschilmesje misschien niet veel schade aanrichten, grote messen hebben tijdens een moment van achteloosheid de neiging wat rigoureuzer ravage aan te richten...



Een voordeel van deze soep, en dat is één van de kwaliteiten van een goede borsjtsj, is dat hij zowel warm als koud erg lekker is. Je kunt hem serveren als voorgerecht aan 6 personen en als lunch of hoofdgerecht aan 4. Eet je hem als hoofdgerecht dan is hij lekker met in spek gerolde vijgen uit de oven. Liever vegetarisch? Vervang het spek dan voor geitenkaas. Liever helemaal plantaardig? Rooster dan wat pijnboompitten voor bij de vijgen. Door het snijden van alle groenten is dit een recept dat tijd vergt. Wil je die toch graag besparen, dan kun je kiezen voor 'kant en klare' gekookte bietjes en linzen uit blik.



Gepofte rode bietensoep
Voorgerecht voor 6, lunch/hoofdgerecht voor 4.

Ingrediënten:
Flinke scheut kokos- of zonnebloemolie
1 grote of 2 kleine preien in dunne ringen
Snuf zeezout
2 tenen knoflook in dunne plakjes
2 laurierblaadjes
1/2 el gedroogde tijm of 2 takjes verse tijm
2 el tomatenpuree
1/2 el mosterd
1 tl karwijzaad (hier ben ik een béétje mee uitgeschoten, maar ik vond het héél lekker :)
ca. 2 L groentebouillon van een blokje
2 gepofte rode bieten, julienne gesneden
100 gr linzen (minimaal 8 uur geweekt)
1/4 rode kool in dunne reepjes
Snuf zwarte peper

Avond van tevoren:
Week de linzen in een kom in ruim water buiten de koelkast.
Pof de bieten: was de bieten, droog ze af, verpak ze ongeschild in aluminiumfolie en leg ze ca. 60 min in een voorverwarmde oven op ca. 200 graden. Zijn ze niet compleet gaar, dan is dat geen enkel probleem. Een beetje bite in je soep is lekker. Laat bieten wat afkoelen en ontvel ze.

1. Snijd eerst alle groenten in de gewenste vormen en maten.

2. Neem een GROTE soeppan. Verhit kokosolie op middelhoog vuur en voeg prei en zout toe. Als de prei geslonken is, voeg knoflook toe en bak 2 minuten mee.

3. Voeg de laurierblaadjes, de tijm, de tomatenpuree, de mosterd en het karwijzaad toe en roer alles goed door elkaar.

4. Giet de linzen in een zeef en spoel ze goed af onder stromend water.

5. Voeg de bieten en linzen toe en daarna zoveel groentebouillon dat alles onderstaat. Breng op hoog vuur aan de kook en kook met deksel op de pan op middelhoog vuur ongeveer 20 min (of totdat de linzen eetbaar zijn, is afhankelijk van hun weektijd).

6. Voeg op het laatst de rode kool toe en kook nog even mee. Schep de soep in kommen en serveer warm of koud met een snuf zwarte peper (en eventueel met een takje verse tijm).

Gerelateerde posts:
Duizend-en-een-nacht: Baba ganoush
Wintergroenten
Kerstdiner: Trio van zalm
Pompoentaart
Gepofte rode bietensoep
Koken met Mme Zsazsa
My New Roots Experiment - Dag 3
My New Roots Experiment - Dag 1