zaterdag 8 augustus 2015

GALETTES SARRASIN D'ÉTÉ: BOEKWEIT PANNENKOEKEN MET ZOMERFRUIT



Get this recipe in English @SeasoningStories.

Ik ben nog steeds voor de helft in Frankrijk. Mijn lijf is in Nederland, maar mijn geest zweeft nog ergens tussen de appelboomgaarden in Calvados. Geen wonder dus dat er deze week alleen maar Franse recepten op het menu stonden, waaronder deze galettes sarrasin. In de meeste Franse supermarkten wordt het nationaal bekende bakproductenmerk Francine verkocht en natuurlijk ben ik daar laaiend enthousiast over! Laten we wel wezen: niet iedereen heeft een merk met bakproducten op haar naam staan. En laat dat merk Francine nou ook nog boekweitmeel verkopen! Sinds ik Francine ontdekt heb – en het maakt niet uit dat dit raar klinkt – neem ik er elk jaar een paar pakken van mee. Dit jaar was het de beurt aan Frans boekweitmeel. 





Boekweitmeel is in het Frans ‘farine de sarrasin’, letterlijk vertaald: Saraceens meel. Deze vertaling is terug te voeren op de vroegere handelsroutes van boekweit. Boekweit komt uit Azië, meer specifiek uit Mantsjoerije in het noordoosten van China. Aan het eind van de 14e eeuw kwam boekweit via drie verschillende routes naar West-Europa. Via de Noordelijke IJszee kwamen schepen van de Hanze volgeladen met boekweit. Via een oostelijke route over land werd boekweit via het huidige Tsjechië als 'Heidenkorn' of 'Pohanka' verhandeld. Vanuit het zuiden, via de Indische en Atlantische Oceaan werd boekweit verscheept als 'Saraceens' of 'Moors graan'. 

Boekweit lijkt een graan, maar is het niet. Boekweitgrutten zijn de eetbare zaden van één van planten uit de duizendknoopfamilie. De zaden, boekweitgrutten genoemd, zijn piramidevormig en hebben wel wat weg van een mini-beukennootje. Traditioneel wordt boekweit gebruikt om pannenkoeken te bakken (dus in dat opzicht ben ik met dit recept op de goede weg). Balkenbrij, een boers, Nederlands recept van slachtafval, werd vroeger ook met boekweit gemaakt. In Oost-Europa en Rusland kennen ze 'kasja', een verzamelnaam voor allerlei gerechten waarin boekweitgrutten verwerkt worden. In Azië en vooral in Japan gebruiken ze boekweit om noedels te maken. Daarnaast bestaat er nog zoiets als boekweitbier, een variatie op tarwebier. Een ontzettend veelzijdig zaad dus, dat boekweit! 

Tot voor de Tweede Wereldoorlog bestond er een intensieve boekweitteelt in Europa. Boekweit was interessant voor arme boeren, omdat het zaad goedkoop was en de opbrengst relatief goed was. Maar omdat boekweit een zeer kwetsbaar gewas is en veel eisen stelt aan de weersomstandigheden (met één nachtje vorst kan de hele oogst in één klap verloren gaan), is de teelt ervan na de Tweede Wereldoorlog bijna helemaal verdwenen. Boekweit wordt niet voor niets 'jammerkoren' genoemd. Alleen in Frankrijk en Polen houden boeren voet bij stuk en blijven ze boekweit zaaien. 





In mei schreef ik over de Perfecte Pinksterpannenkoeken. Dit recept is eigenlijk Perfecte Pinksterpannenkoeken Part 2. De Pinksterpannenkoeken bleken namelijk toch een te aparte smaak te hebben om helemaal in te burgeren bij ons thuis, de geweldige voedzaamheid ten spijt. Ik heb het een paar maanden geprobeerd, maar nu is het moment gekomen om mijn verlies te erkennen. Het omslagpunt kwam ergens in juli toen ik enthousiast aankondigde weer pannenkoeken te gaan bakken en ik de stare of death kreeg. Direct werd er aangekondigd dat ik dan in mijn eentje zou ontbijten. Toen wist ik: dit moet anders, de Pinksterpannenkoeken zijn in dit huis duidelijk niet de perfecte pannenkoeken. Dit recept is mijn nieuwe hoop! Toen ik ze bakte voor deze blogpost werden ze nog met argusogen bekeken, maar ik ben van plan vol te houden. Je bakt ze dus met boekweitmeel in plaats van geweekte boekweitgrutten en heel Frankrijk loopt ermee weg. Als dit ook niet aanslaat kan ik die toekomstige emigratie naar Bourgondië ook wel op mijn buik schrijven. 




De afgelopen week heb ik elke dag met deze galettes ontbeten. En een goed begin is echt het halve werk! Na een bord vol lekkere pannenkoeken en verrukkelijk zomerfruit moet het wel heel gek gaan wil je om 10.00 alweer een frons op je gezicht hebben. Bakken dus die pannenkoeken en versier ze zo mooi mogelijk met al het zomerfruit dat je maar kunt bedenken! Als je wilt kun je nog helemaal uit je bol gaan met extra toppings, zoals honing, granaatappelpitjes of eetbare bloemen. Als je het deeg zaterdag maakt en de pannenkoeken zondag bakt, heb je genoeg voor vijf dagen ontbijt. De pannenkoeken zijn ook prima als lunch, maar als nagerecht zijn ze echt te vullend. 

Recept Galettes Sarrasin d'Été
10-12 pannenkoeken

Ingrediënten
330 gr farine de sarrasin / boekweitmeel
750 ml water

Zomerfruit
Voor het zomerfruit kun je al het zomerfruit gebruiken dat je maar kunt bedenken. Je kunt het eventueel ook nog combineren met verse kruiden. Bij deze twee combinatiemogelijkheden:
Aardbeien, frambozen en blauwe bessen met takjes verse munt
Wilde perziken, nectarines, bramen met takjes verse basilicum

Toppings
Een paar eetlepels honing, ahornsiroop en/of gembersiroop
Granaatappelpitten 
Eetbare bloemen

1. Doe het boekweitmeel in een grote kom en roer het water er doorheen. Laat minimaal 3 uur, of een hele nacht, rusten in de koelkast.

2. Roer het beslag voor je begint nog een keer goed door elkaar. Bak de pannenkoeken één voor één in een loeihete pan in wat olie of boter, zodat ze aan beide zijden goudbruin zijn. 

3. Rol ze op of vouw er envelopjes van (zo doen de Fransen het) en versier ze met fruit, verse kruiden en andere lekkere toppings. Vier de zomer!

Gerelateerde posts:
Perfecte Pinksterpannenkoekjes met Rode Aardbeiensaus