maandag 17 februari 2014

LENTEMUFFINS!



Get this recipe in English @SeasoningStories.

Het is voorjaarsvakantie en dus is het tijd voor nieuwe recepten! Vandaag heb ik lentemuffins gebakken met een beetje van de winter (gedroogde cranberry's) en een beetje van de zomer (zonnebloempitten). Ik heb het recept van Havermoutmuffins met dadels als uitgangspunt genomen (havermout!:-). Omdat ik geen eieren in huis had, heb ik geweekt chiazaad gebruikt als vervanger. 1 eetlepel chiazaad geweekt in 3 eetlepels water werkt net als een ei als bindmiddel. Chiazaad schijnt ook nog eens übergezond te zijn, dus wie zou dat niet in een muffin willen? Eenmaal het ei vervangen en in de plantaardige modus, dacht ik: laat ik het recept helemaal aanpassen. Dan kunnen we vanavond zorgeloos één of twee muffins wegwerken.

Zo gezegd zo gedaan. Sojamelk, chiazaad en kokosolie in plaats van koemelk, ei en boter. Aangezien het blijkbaar gezonde muffins zouden worden, heb ik er ook nog een handje zonnebloempitten en pompoenpitten doorheen gedaan en de bloem vervangen door speltmeel. De dadels bleken ook op, maar de cranberry's dus niet. De hoeveelheid suiker heb ik gehalveerd (die zou je nog kunnen vervangen door honing of ahornsiroop. 

Links: geweekt chiazaad. Rechts: glimmende cranberry's in het beslag.
Toen was het tijd voor de muffinvormpjes. Normaal gesproken ben ik wel voor robuuste muffins direct in de vorm, maar de siliconenvorm is één keer in de afwasmachine geweest en geeft sindsdien afwasmachinesmaak af. Maak die fout dus niet, was gewoon af met afwasmiddel, als je toch bezig bent in de keuken kan dat er ook nog wel bij. En dan hoef je dus ook niet van die zwaar overprijsde, infantiel bedrukte muffinvormpjes te kopen van die Duitse dokter die een paar jaar geleden ineens zijn naam veranderde in Utker (Ok, ik snap ook wel dat wij het tot dan toe verkeerd uitspraken, maar dan nog. Volgens mij heeft het te maken met de herwaardering van Duits in reclames. Zo is Volkswagen ook ineens weer Das Auto en is de nieuwe slogan van Opel 'wir leben autos'. En dus moest Oetker Utker worden, prima joh). Nog geen halfuur later staan ze te pronken op het aanrecht: lentemuffins! Een geslaagd eerste voorjaarsvakantie-experiment :-).





Lentemuffins!

12 stuks

Ingrediënten:
50 gr havermout
125 ml sojamelk (of melk naar keuze)
3 el chiazaad 10 min. geweekt in 3 el water (of 1 losgeklopt ei)
65 gr gesmolten kokosolie
75 gr cranberry's
75 gr speltmeel
1/2 el bakpoeder
30 gr suiker of 30 ml honing
snuf zout

1. Verwarm de oven voor op 200C. Meng havermout, melk, geweekte chiazaad en gesmolten kokosolie in een kom. Meng in een andere kom cranberry's met meel, bakpoeder, suiker en snuf zout. Roer melkmengsel door meelmengsel tot een glad beslag. 

2. Schep beslag in een met vormpjes beklede muffinvorm en bak 20 min. in de voorverwarmde oven tot de muffins goudbruin en gaar zijn. Laat ze iets afkoelen in de vorm en zet ze daarna op een rooster. 

Gerelateerde posts:
Mini appeltaartjes
Chocolade Kerst: chocokokosballetjes
Fluoriserende cakejes