zaterdag 15 februari 2014

Wat nou 1m2 moestuin op pootjes?

De moestuin in wording
Door alle sportgeweld in Sotsji zou je bijna vergeten dat je je tijd ook anders kunt doorbrengen dan juichend voor het televisiescherm, bijvoorbeeld met het lenteklaar maken van de tuin! Thuis hebben wij alleen maar een balkon en het is niet overdreven te zeggen dat er daardoor een uitstekend tuinierster in mij verloren gaat. Eerst was het plan om één vierkante meter moestuin op pootjes te installeren op het balkon, maar op aanraden van mijn moeder heb ik dat plan laten varen: de ruimte die je buiten hebt neemt dan direct met 1/3 af en het geeft alleen maar veel gedoe. Ok... dan niet. Maar de lentekriebels moeten er toch uit! En dus help ik nu mee in de tuin van mijn ouders. Aangezien dat nogal een landgoed is als je het met twee mensen moet onderhouden, is het een win-winsituatie: zij hoeven al het schoffelen niet meer alleen te doen en ik kan in ruil voor mijn geschoffel zelf gekweekte groenten mee naar huis nemen.

De kas als opslaghok
Deze week stond de kas op het programma. Die is gedurende de winter in gebruik genomen als opslaghok van de meest wazige tuingereedschappen en -accessoires, waardoor je er eigenlijk je kont niet meer kon keren. Opruimen dus! Tuinslangen opgerold en weggehangen onder de carport, alle verschillende soorten en maten potten verzameld en opgeruimd in de schuur, alle onkruid weggehaald en de kas helemaal aangeveegd (ja er liggen tegels in de kas, vraag me niet waarom, eigenlijk moeten die er ook nog uit, maar dat zag ik niet zitten in mijn eentje). De kas is nu klaar voor de lente. Begin maart kunnen mijn moeder en ik helemaal uit ons dak gaan met het zaaien en kiemen van zaadjes.



Begin april staat er een bruiloft op het programma die zal beginnen in de tuin. Dat zorgt ervoor dat we niet alleen de moestuin en de kas onder handen nemen, maar het liefst de hele tuin spic en span willen hebben tegen die tijd. Dat is een mooi streven, maar de uitvoering ervan is minder florissant: er moet geschoffeld worden. En schoffelen is beroerd zwaar werk. Zo heb ik deze week in één uur amper twee meter geschoffeld. Niet echt motiverend, dat kan ik je wel vertellen. Alles zat muurvast en ik vraag me ook af hoe bot die schoffel was.. Maar ik heb het al uitgerekend: als we elke week twee meter schoffelen, zijn we ruim voor begin april klaar XD.

Gerelateerde posts:
1m2 moestuin: het vervolg
Augustus ingevroren
Tometo tomato
Kolossale paksoi
Vroege vogels
Zomerbloeiers