donderdag 19 mei 2016

A LA TABLE DE GUILLAUME LE CONQUERANT




Normandische middeleeuwse keuken

Deze meivakantie heb ik in de museumshop van het Musée de la Tapisserie de Bayeux het kookboek van Jeanne Rozec & Benoit Vochelet 'A la table de Guillaume le Conquérant et des ducs de Normandie' gekocht: Aan tafel met Willem de Veroveraar en de hertogen van Normandië. Het boek geeft 40 prachtige Normandische middeleeuwse recepten, aangepast naar de huidige tijd en vertelt de verhalen van Willem de Veroveraar, Mathilde van Vlaanderen, Hildegard von Bingen. Verder kom je veel te weten over de Normandische middeleeuwse keuken: welke kruiden waren er bijvoorbeeld al wel bekend en welke niet? Werd er al overal cider gedronken of vooral bier? Wasten ze hun handen voor het eten? En wat aten ze in kloosters?

Frans

Nadeel van het boek is dat het in Frans is en dat er geen Nederlandse vertaling van is. Dus ben je op vakantie met een beperkt woordenboek en zonder wifi, dan kan het zijn dat je niet van alle ingrediënten weet wat er bedoeld wordt. Dat had ik met verjus. Ik kwam het tegen in meerdere recepten met vlees. Het enige wat duidelijk was, was dat het sap moest zijn, maar wat voor sap? Na het doorspitten van het woordenboek (alles wat met jus begon en alles wat met ver begon) heb ik me toch maar gewaagd op de bejaardenbingo omdat dat de enige plek was met wifi en wat blijkt: verjus is een middeleeuwse smaakmaker op basis van onrijpe druiven. Verjus smaakt scherper dan azijn, maar je kunt het daar wel mee vervangen. Weer wat geleerd. Als je meer wilt weten over verjus of het zelf wilt maken, kijk dan eens op de site Coquinaria.

Recepten en index

De recepten in A la table zijn duidelijk en er staat van elk recept een foto in (voordeel!). De index is een zooitje, want behalve de indeling in soorten gerechten (voorgerechten, vlees, vis, groente, desserts) is elke logische ordening ver te zoeken. Wat nou alfabet?

Dus: zeer geschikt voor historische kook-nutties zoals ikzelf. Minder geschikt voor: mensen die geen Frans kunnen lezen, vegetariërs, veganisten of mensen die in de keuken liever vernieuwend bezig zijn. Maar met alle hedendaagse aandacht voor ambachtelijkheid en oeroude technieken zou ik tegen die laatste categorie willen zeggen: geef het een kans.

Eindoordeel: 9

Volkomen subjectief natuurlijk, maar niemand komt tussen mij en mijn Franse Willem de Veroveraar kookboek.