zondag 26 oktober 2014

HAGGIS & BLACK PUDDING ALS ONTBIJT





Twee weken geleden schreef ik argeloos 'volgende week is het herfstvakantie'. Ik had namelijk helemaal geen herfstvakantie maar ik bedacht me dat het fijn zou zijn om een weekje vrijaf te nemen van koken, bakken en nieuwe recepten uitproberen en een beetje aan te klungelen. Little did I know...






De afgelopen week heb ik namelijk totaal onverwacht samen met mijn broer in Schotland doorgebracht! We hebben een auto gehuurd en hebben een fantastische rondreis gemaakt. Aan de linker kant van de weg welteverstaan! Op een ontbijt van haggis en black pudding van Aberdeen naar Inverness en gezocht naar het monster van Loch Ness. Door de Great Glenn via Urquhart Castle naar Fort William, daar met de Harry Potter stoomtrein (The Jacobite) de 'mooiste treinreis ter wereld' gemaakt naar Mallaig en weer terug. Dwars door de Schotse Hooglanden (het absolute hoogtepunt van onze reis) via Doune Castle (are you suggesting coconuts migrate?) naar Edinburgh. Daar de Royal Botanic Garden en Edinburgh Castle bezocht. Vervolgens weer terug naar Aberdeen via de kustroute en de laatste avond met vrienden koffie gedronken en cheesecake gegeten om mijn verjaardag te vieren. De wetenschap dat er aan de andere kant van de Noordzee zo'n wonderschoon land ligt met zulke vriendelijke en humoristische bewoners maakt me heel gelukkig. En ik snap nu nog minder waarom mensen een hele dag in een vliegtuig doorbrengen om de wereld te gaan ontdekken. De wereld begint al vlakbij huis!




En in dat huis ben ik nu weer aanbeland. Ook fijn. Want er is een verjaardag die gevierd gaat worden met veel taart en lieve mensen. Ik was van plan een exorbitant taartenbuffet te bakken, maar daarvoor had ik iets meer tijd ingepland dan de paar uur die ik vandaag heb. En als ik iets geleerd heb de afgelopen week dan is het dat goed gezelschap de lekkerste taart vele malen overtreft! Ik kan niet wachten om nóg een keer te vertellen dat de wind in de Schotse Hooglanden zo krachtig was (vanwege de orkaan Gonzalo) dat mijn bril afwaaide XD