zaterdag 1 november 2014

HALLOWEEN: POMPOENCAKE MET POMPOENPITTEN & RIJST



Mijn Halloween stond in het teken van mijn inschrijving bij de Kamer van Koophandel en dat vervolgens vieren met een zelfgebakken Halloweencake met pompoen. Voor mijn verjaardag kreeg ik het kookboek van Vegan Before 6 (VB6) cadeau. Het is een geweldig kookboek met mooie foto's, aantrekkelijke recepten met ingrediënten waarvoor je niet de hele Lange Hezelstraat hoeft te doorzoeken en begrijpelijke taal (dus goddank geen rare anglicistische contaminaties als 'ecofabulous').

Frannie de geluksvogel: de tafel was het hele weekend niet bruikbaar want ik vond het te cool om het te laten liggen :D


Geniaal: met foto's van Quentin BACON XD


De ontbijtrecepten in VB6 zijn echt de moeite waard. Geen smoothies, vitamineshakes of andere totaal niet vullende ontbijtideeën (serieus, we leven hier in Nederland hoor, het wordt hier in de winter -10, hoe denk je dat ik het tot de lunch ga overleven op een spinazie-boerenkool shake?). Nee, havermuffins, polentapap en toast met bonen en champignons! En dus deze pompoencake.

Deze pompoencake is een variatie op de Bananencake met noten (zie onder). In plaats van bananen gebruik je pompoenpuree en in plaats van noten gebruik je pompoenpitten. De extra verrassing in dit recept is de gekookte zilvervliesrijst. De rijst maakt het cake-achtig en luchtig. De rijst zou je kunnen vervangen door gekookte quinoa of gierst. En zo geeft dit kookboek eindeloos veel variaties op één recept!








Ik had 250 gram gekookte zilvervliesrijst nodig. Het recept zegt: dit gerecht kun je maken als je zilvervliesrijst 'over' hebt. Ik had pompoenpuree over, dus ik kookte de rijst erbij. Maar dan moet je dus geen 250 gram droge rijst gaan afwegen, want dan zit je uiteindelijk met ruim 500 gram gekookte rijst. Nu heb ik wél zilvervliesrijst 'over'... Zo blijf je dus bezig.

Bij deze het recept. Alle eer en copyricht gaan dus naar Mark Bittman en het VB6 kookboek. De vermelding hier is alleen maar bedoeld om jullie ervan mee te laten genieten en om kennis te maken met de ontzettende veelzijdigheid van de recepten in dit boek.

Bananencake met noten
voor 12 porties

Ingrediënten:
60 ml plantaardige olie
4 grote, overrijpe bananen (of 500 gram pompoenpuree)
250 gram gare, langkorrelige zilvervliesrijst (of gare quinoa, havervlokken of gierst)
250 gram ahornsiroop
1 tl vanille extract
180 gram volkorenmeel (ik gebruikte speltmeel)
2 tl bakpoeder
1/2 tl zout
1 tl kaneel
1/4 tl piment (ik gebruikte 5 kruidenpoeder)
75 gr walnoten (of pompoenpitten)

1. Verwarm de oven voor op 190 graden. Vet een cakevorm in met wat van de olie. Prak de bananen in een grote kom. Voeg de rijst, ahornsiroop, vanille extract en resterende olie toe. Roer alles goed door elkaar.

2. Doe het meel, bakpoeder, zout en de specerijen in een middelgrote kom. Roer alles goed door elkaar.

3. Schep de droge ingrediënten met de noten (of pitten) door het rijstmengsel. Roer het geheel door elkaar.

4. Giet het beslag in een bakvorm en bak het 45-50 minuten tot een prikker die u erin steekt er schoon uit komt (bij mij duurde dat ruim 70 minuten). Zet de bakvorm 10-15 minuten op een rooster. haal de cake uit de vorm en laat hem volledig afkoelen. Wikkel hem daarna pas losjes in aluminumfolie; hij is een dag of twee houdbaar in de koelkast. Ingevroren blijft hij een paar maanden goed.

Voor alle andere variaties: kook het boek zelf :) Happy Halloween!

Gerelateerde posts: