zaterdag 16 mei 2015

EXOTISCHE ANANAS MET KOKOS


Er was een tijd dat ik ananas alleen kende in de vorm van schijfjes in blik omhuld in veel te zoete siroop. Niets moest ik ervan hebben en als kind denk je dan in zinnen als 'ik lust geen ananas'. Tot een avond bij Rose Garden, het Chinees-Indisch restaurant waarvan ik het nog steeds jammer vind dat ik er niet meer werk. Mevrouw Pang had verse ananas meegenomen als traktatie. Groot was de verbazing toen ik te kennen gaf geen ananas te lusten. Vooral omdat ik normaal gesproken alles wat ze me voorzetten in ieder geval probeerde. Na lang aandringen nam ik dus een stukje en goeie genade! Ineens werd duidelijk dat de ananasschijfjes in siroop een slap aftreksel waren van echte ananas, een vergeefse poging om de frisse, zoetzure smaak te vangen in blik. Die avond kwam het dus goed tussen mij en de ananas. Zo goed dat zodra de verse ananas weer te koop is, ik voor de bijl ga.



Ananas is een tropische vrucht, komt oorspronkelijk uit Zuid-Amerika en behoort tot de bromeliafamilie, goed te zien aan de vorm van de bladeren die in rozetvorm bovenop de vrucht staan. De naam ananas betekent 'uitmuntende vrucht' in het Tupi, de taal van de Tupi-indianen en dat is geen woord teveel, want de ananas is rijk aan vitamine E, kalium, magnesium, fosfor, ijzer, koper, zink en jodium. Na de ontdekking van Zuid-Amerika introduceerden de Spanjaarden de vrucht in Europa en daar stond hij al snel symbool voor het exotische andere. De eerste ananas van Europese bodem kwam uit Nederland, gekweekt door amateurbotanicus Agnes Block

Geen wonder dat de vrucht aansloeg in Europa, want de ananas heeft weinig nodig om verrukkelijk te zijn. Ik zou kunnen zeggen: verwijder de schil en de kern, snijd het vruchtvlees in blokjes en geniet. Ondanks dat dit een prima advies is, is het toch mijn eer te na. 


Exotische ananas met kokos
2 porties
10 minuten bereidingstijd

Ingrediƫnten:
1 ananas
1 banaan
2 el geraspte kokos
citroensap van 1 citroen
Naar keuze: 1 tl honing, 1 cm verse gemberrasp, raps van 1 citroenschil

1. Schil de ananas en verwijder de kern. Hier zijn verschillende manieren voor. Ik snijd de vrucht altijd in schijven van circa 1,5 cm breed. Dan snijd ik per schijf rondom langs de schil en verwijder die, hetzelfde doe ik met de kern. Je bekomt dan dus wel weer die gewraakte ananasschijven, maar goed. Snijd het vruchtvlees in stukken. Snijd de banaan in plakjes.

2. Serveer de ananas met de banaan. Besprenkel met citroensap (dit is niet alleen lekker, het zorgt er ook voor dat het fruit niet verkleurt) en bestrooi met geraspte kokos. Als twist kun je nog honing, verse gemberrasp en/of citroenschil toevoegen. Maar voor mij geldt bij ananas: less is more.

Gerelateerde posts:
Bircher muesli trifle
My New Roots Experiment - Dag 4
My New Roots Experiment - Dag 1