zaterdag 15 maart 2014

De Stones én bolletjes om het te vieren!

Vanmorgen kon ik ineens drie dingen tegelijkertijd: proberen kaartjes voor The Stones op Pinkpop te bemachtigen, een nieuw recept van My New Roots uitproberen en in de tussentijd een heerlijk zelfgemaakt chocolademuesli-ontbijt naar binnen werken.



Op dit moment bedraagt mijn wachttijd voor de Pinkpopkaartjes nog steeds meer dan 60 min (dat was ruim 30 min geleden ook al zo, je kunt je afvragen hoelang mijn wachttijd überhaupt is....). Je zou verwachten dat deze super kansloze verdeling van concertkaarten in 2014 allang verleden tijd zou zijn. Dat Nederland een voorbeeld aan Duitsland zou nemen en kaartjes verdeelt op volgorde van intekening. Maar nee. In Nederland moeten we met z'n allen zo vroeg mogelijk inloggen op ticketmaster en dan maar wachten op genade (of de hel als je er na een uur wachten doodleuk uit knalt). Mijn klokje is inmiddels op 1/3 maar mijn wachttijd bedraagt nog stééds meer dan 60 min. Tijd dus voor comfortfood in the morning!

De zeer geslaagde chocolade boekweit muesli.

Vorige week heb ik het nieuwste recept van My New Roots gemaakt: chocolade boekweit muesli. Een groot succes! De boekweit wordt door het roosteren in de oven heerlijk knapperig en dat (in combinatie met de chocola) is precies wat je nodig hebt op een morgen als deze (of op een morgen waarop je niet héél erg gemotiveerd bent om naar je werk te gaan). Eet een kommetje chocolade boekweit muesli met yoghurt of kwark en je voelt je een ander mens. (Update: mijn wachttijd bedraagt 30 tot 60 min: yay!)

Speltmeel en pompoenpitten

Een geslaagd recept is vaak de voorbode van nog meer probeersels en daarom nam ik mij vanmorgen voor om de speltbolletjes van My New Roots te maken. Die moeten 24 uur rijzen en zijn dus bij uitstek geschikt voor het weekend.


Ondanks mijn voortdurende gehannes met het omzetten van cups naar milliliters en grammen was het deeg in no time klaar! Twan raadt me al weken aan om gewoon een omrekentabel met cups/ml/gr aan de binnenkant van de kast te hangen, geen idee waarom ik daar niet aan toe kom. Misschien omdat ik op deze manier mijn omrekenskills de schuld kan geven als een recept niet helemaal lukt ;-) (Woei, mijn klokje is al over de helft!)

Links: lijnzaad. Midden: sesamzaad. Rechts: zonnebloempitten.
De graanmix voor door het brood kon je naar eigen inzicht samenstellen, dus ik heb gebruikt wat we nog in huis hadden: zonnebloempitten, pompoenpitten, sesamzaad en lijnzaad. Het sesamzaad dat nog over is strooi ik over de bolletjes als ze de oven in gaan. Het deeg staat nu te rijzen boven de CV ketel. Morgen gaan ze de oven in. Duimen dus! (OMG: nog minder dan 30 min! Nu wordt het toch wel echt heel spannend!)

11:00: Pinkpop zaterdagavond uitverkocht :-( maar we hebben de bolletjes nog.
11:05: Jacintha belt: kaartjes in de pocket! Zo zie je maar weer dat speltip 10 altijd werkt: spreid je winkansen! :D